czwartek, 30 maja 2019

Energia

Jeżeli uchodzi ciepło z Twojego domu warto znaleźć miejsca nieszczelne i usunąć nieszczelności. Twoje rachunki za ogrzewanie będą mniejsze. Są firmy, które potrafią wykryć niemal każdą nieszczelność w badanej nieruchomości. Przegląd jest wykonywany kamerami termowizyjnymi z najwyższej półki.
Tak samo, przydałoby się urządzenie, które pozwoliłoby sprawdzić, którędy z nas samych uchodzi energia. Byłbyś znacznie wydajniejszy żebyś mógł zatkać wszystkie szczeliny, którymi się wymyka Twój power.


To jak wykorzystujesz swoją energię ma większe znaczenie niż to jak wykorzystujesz swój czas. Może zamiast na zarządzaniu czasem powinieneś bardziej się skupić na zarządzaniu energią?
Którędy uchodzi z Ciebie energia? Kiedy namierzysz te czynniki możesz je uszczelnić. Tymi punktami mogą być:
. Wypowiadane słowa – „ledwo żyję”, „nie mam siły”, „zaraz padnę”, „jestem taki wykończony” – unikaj tych zwrotów, bo one potęgują tylko Twoje zmęczenie. Każdy pod koniec dnia jest w jakimś stopniu zmęczony, a wypowiadając te zwroty potęgujesz tylko swój spadek energetyczny. Pamiętasz jak chodziłeś wieczorem do klubu i mimo tego, że cały dzień pracowałeś, miałeś mnóstwo energii? Wyobraź sobie, że czeka Cię super wieczór i spraw żeby taki był, a osłabiające zwroty zamień na takie typu: „miałem wspaniały dzień i jutro znów mnie taki czeka”.
. Codzienne, wielokrotne scrollowanie Facebooka oraz zbyt częste sprawdzanie poczty elektronicznej - pomyśl ile razu dziennie to robisz i ile tracisz swojego czasu i energii na te pierdoły.
. Jedzenie, często w pośpiechu, śmieciowego żarcia – jedzenie powinno odżywiać Ciebie, a nie zamulać. Spożywanie byle czego, niestety, nie dość, że Tobie tej energii nie daje, to jeszcze ją zabiera, bo energia będzie spożytkowana na trawienie niezdrowych produktów.
. Plotkowanie, narzekanie, krytykowanie, obwinianie, zwątpienie – energia uchodzi kiedy dajesz się ponieść emocjom zamiast poczekać i odpowiedzieć komuś spokojnie.
. Odcinanie się od rzeczywistości poprzez np. czytanie fikcji literackiej, granie w gry - zwłaszcza kiedy robisz to w nocy i przedkładasz to ponad odpoczynkiem i regenerację. Swój samochód traktujemy lepiej niż siebie. Co noc podłączamy telefony komórkowe do ładowania, ale sami nie śpimy dość długo żeby naładować własne baterie.
. Czytanie i oglądanie wiadomości – większość newsów jest przerażająca i tragiczna, a one na wiele godzin mogą odebrać Tobie spokój i werwę.
. Dokładanie sobie dodatkowych zadań - branie zbyt dużo na głowę.

. Naucz się mówić „Nie” największym złodziejom czasu:
- e-mail. Wyznacz sobie przedziały czasowe na czytanie i odpisywanie na maile. Nie czytaj maili kiedy nie masz czasu na nie odpowiadać, bo i tak, aby odpisać, będziesz potrzebował przeczytać je ponownie;
- niespokojni ludzie. W każdej pracy są osoby, które wprowadzają nerwową atmosferę. Swoim plotkowaniem i zawiścią stale stwarzają problemy tam, gdzie ich nie ma i chcą żebyś przyłączył się do nich. Nie daj sobie zamącić w głowie i trzymaj się od nich z daleka.
- gaduły i męczydusze. Szukają osób, z którymi mogliby sobie pogadać. Są często bardzo mili, ale niestety, gadu gadu, a czas leci, a Ty masz jeszcze sporo rzeczy do zrobienia.
- prokrastynacja – odkładanie ważnych zadań na później. Dlatego staraj się najważniejsze sprawy załatwiać na początku żeby mieć je z głowy.

Jeśli nie potrafisz powiedzieć „Nie”, policz, ile Cię będzie kosztować, jeśli powiesz „Tak”. Zawsze będziesz musiał poświęcić swój czas lub energię, albo jedno i drugie.

Jeśli robisz sobie lub swojemu partnerowi poczucie winy, że zamiast spędzać np. więcej czasu w domu, pracujesz po godzinach, będziesz kierował się wyrzutami sumienia, które wysysają z Ciebie energię. A poczucie winy, to straszliwy tyran, który nigdy nie odpuszcza.


Dobre rady:
. Na biurku, czy na lustrze przyklejaj karteczki samoprzylepne z afirmacją, która będzie przypominała o najlepszej wersji samego siebie (link).
. Staraj się robić tylko jedną rzecz naraz. Nie dotyczy to łączenia łatwych lub przyjemnych zadań, np. sprzątanie i słuchanie muzyki, bieganie i słuchanie audiobooka. Jeśli Twoje skupienie będzie rozbiegane, Twoja wydajność spadnie i szybko się zmęczysz.
. Bądź na bieżąco ze wszystkimi sprawami, tzn. nie wprowadzaj do swojego życia chaosu. W terminie załatwiaj wszystkie sprawy. Jeśli coś nie ma terminu, sam go sobie nakreśl. W ten sposób nie będziesz w nieskończoność zabierał się do danej sprawy.
. Określ konkretną godzinę na sprawdzanie poczty elektronicznej, Facebooka i Twittera, a potem je wyłącz.
. Codziennie jedz zdrowe i pożywne posiłki zamiast zapychać się produktami, które nie dostarczają organizmowi potrzebnego paliwa.
. Częściej umawiaj się z przyjaciółmi dla przyjemności.
. Przestań brać wszystkiego na siebie, tym bardziej gdy masz wokół siebie ludzi, którzy pomogą Tobie zrobić i załatwić wiele spraw. Dotyczy to życia prywatnego i zawodowego. To nie egoizm tylko troska o własne zdrowie psychiczne. Wierz mi, że są zadania, które z chęcią przejęliby inni. Czasem wystarczy tylko o to zapytać.
. Przestań zarządzać czasem partnera, dzieci i współpracowników. Nie musisz wszystkiego kontrolować w najdrobniejszych szczegółach. To prawda, że nie zrobią tego, o co prosisz, idealnie, czyli tak jak Ty. Zrobią to po swojemu, co może okazać się jeszcze lepsze.
. Naucz ludzi żerujących na Tobie – pasożytów – samodzielności. Naucz się im odmawiać i oducz się podawania wszystkiego pod nos i na tacy.
. Spędzaj czas z ludźmi, przy których ładujesz akumulatory, a nie ciągniesz ostatkiem sił (link).

Poświęć więcej czasu i energii osobom i sprawom, które są dla Ciebie najważniejsze – zaczynając od siebie samego.

Na podstawie: B.z.z.c.p, lekcja 31 – R. Brett


Powiązane posty:
link Karteczki samoprzylepne i afirmacje
link Ludzie-motory vs toksyczni ludzie

Chciałbyś zadać pytanie, pisz śmiało. Postaram się pomóc.
Jeżeli ten materiał jest dla Ciebie wartościowy, polub go proszę, zostaw komentarz i udostępnij swoim znajomym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz