wtorek, 26 marca 2019

Śpij, chudnij i naprawiaj kręgosłup

Czy zdarza się Tobie przespać całą noc, wstać z łóżka i zamiast być rześkim i wypoczętym, jesteś obolały i niewyspany? Związane jest to prawdopodobnie z dwoma błędami, które popełniasz. Masz nieodpowiedni materac i niewłaściwą poduszkę.

• Dlaczego korzystne dla zdrowia jest spanie na twardym materacu?
Człowiek przesypia około 1/3 swojego życia. W czasie snu mięśnie rozluźniają się. Ruchy i przesunięcia ciała są mocno ograniczone i niewielkie. Potrzeba minimalnej ilości energii. Dlatego sen jest najlepszym czasem do rehabilitacji kręgosłupa. Materac, na którym śpisz, powinien być na tyle twardy na ile można to wytrzymać bez ryzyka zaburzenia snu. Spać powinno się równo, na plecach, ręce powinny być ułożone wzdłuż ciała, a nogi rozluźnione. Kiedy ciało znajduje się w takiej pozycji, jego waga rozkłada się równomiernie na powierzchni łóżka, mięśnie są maksymalnie rozluźnione i wszystkie zwichnięcia kręgów, które mogły wystąpić w ciągu dnia lekko się prostują. Serce ma w tym momencie minimalnie obciążenie, lekko pompuje krew, co powoduje lepsze krążenie. Z kolei lepsze krążenie krwi ułatwia pracę wątrobie, która łatwo wtedy wyrzuca z organizmu szkodliwe toksyny. Dobra praca wątroby powoduje lepszą przemianę materii i dlatego bez żadnych zmian żywieniowych osoba otyła, po dwu miesiącach spania na twardym materacu, może zrzucić od 3 do 5 kg. Być może skończą się też różne inne dolegliwości związane ze zdrowiem. Przez pierwsze dni spania na twardym materacu możesz odczuwać bóle mięśni i kręgosłupa. Ale po około 2 tygodniach, znikną zwichnięcia kręgów, a bóle ustąpią.

• Dlaczego szkodliwe jest spanie na miękkim materacu?
Śpiąc na miękkim materacu, kręgosłup nie jest w stanie rozluźnić się całkowicie co powoduje jeszcze większe zwichnięcia kręgów. Udowodniono, że jeśli kręgi od 3 do 20, rozkładają się równomiernie w poziomie, wątroba pracuje efektywnie. Natomiast u osób śpiących na miękkim materacu kręgi zawsze obrazują wygięcie, co mocno pogarsza pracę wątroby. Wątroba to chemiczne laboratorium naszego organizmu, od pracy której zależy jakość naszej krwi, a dobra jakość krwi to zdrowie.
Twardość materaca, na którym śpimy, ma kolosalny wpływ na zdrowie naszego kręgosłupa, a pośrednio na cały organizm. Warto zadbać o miejsce, w którym spędzamy jedną trzecią naszego życia. Zamiast osłabiać i powodować cierpienia lepiej by te miejsce dobrze służyło naszemu zdrowiu.

Ułożenie kręgów na twardym i miękkim materacu
1. Kręgi prawidłowo ułożone kiedy śpimy na twardym i równym materacu.
2. Kręgi wyginają się i następuje ich zwyrodnienie wtedy kiedy śpimy na miękkim materacu i wysokiej poduszce

• Dlaczego korzystne jest spanie na twardej poduszce?
Poduszka, na której śpimy powinna być twarda, niska i mała. Osoby, które są przyzwyczajone spać bez poduszki, powinny podkładać pod kark wałek skręcony z ręcznika, lub twardy jasiek. Innym sposobem, w przypadku spania bez poduszki, jest minimalne podniesienie materaca w miejscu ułożenia głowy poprzez podłożenie czegoś twardego pod materac. Niektóre łóżka są właśnie tak wyprofilowane i tam już nie jest potrzebna poduszka.
Twarda poduszka podtrzymuje normalny stan przegrody nosowej. Przegroda nosowa jest odpowiedzialna za fizjologiczną równowagę wszystkich organów naszego ciała. I dlatego łatwe oddychanie przez oba nozdrza jest bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Natomiast gdy śpimy na miękkich, dużych i wysokich poduszkach kręgosłup jest skrzywiony na tyle, że trudno oddychać przez nos i dlatego zaczynamy oddychać przez usta. Przyzwyczajenie oddychania przez usta jest niebezpieczne dla zdrowia, ponieważ przez jamę ustną łatwo dostają się zarazki do dróg oddechowych (link). Następstwem spania na miękkich, wysokich poduszkach są często katary, choroby gardła, oskrzeli i płuc.

Aby kręgosłup był zdrowy powinieneś spać na twardym materacu oraz twardej, niziutkiej i małej poduszce lub bez poduszki przy minimalnym podwyższeniu materaca w miejscu głowy.
A w ciągu dnia zapewniać sobie wystarczającą ilość ruchu i aktywności fizycznej.


Powiązane posty:
link Oddychanie
link Zdrowy SEN = oczyszczanie i regeneracja

Chciałbyś zadać pytanie, pisz śmiało. Postaram się pomóc.
Jeżeli ten materiał jest dla Ciebie wartościowy, polub go proszę, zostaw komentarz i udostępnij swoim znajomym.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza