wtorek, 16 lipca 2019

Hobbystyczne i te trochę szybsze bieganie

Pokażę Wam zarys mojego hobby.

W podstawówce zawsze ganiałem za piłką, ale bez piłki raczej nie lubiłem biegać. Upodobania zaczęły się powoli zmieniać w szkole średniej (może trochę dzięki panu od wuefu, który uwielbiał lekkoatletykę). Później codzienna "zaprawa", ale po niej wdarły się gdzieś momenty przestoju i inne sporty - nie tylko te pozytywne. Po latach zacząłem uczestniczyć w zawodach na dystansach od 5 do 42,195 km. Potrafiłem wychodzić na 3-godzinne treningi, co było równoznaczne z przebiegnięciem np. 36 km w upalne popołudnie. Nie zważałem za bardzo na pogodę - czy deszcze, czy śnieg - biegałem.


Od roku najczęstszą moją trasą biegową są Łazienki Królewskie nazywanymi przez niektórych "najszczęśliwszym miejscu w Warszawie". A kiedy jesteśmy u naszych rodziców, to lecę pętlę brzegiem jeziora Olecko Wielkie.


Uczestnicząc w imprezach biegowych oraz biegając podczas wycieczek i pobytów zdarzyło mi się biegać w takich oto miejscach: Warszawa, Olecko, Mrągowo, Elbląg, Ustka, Bemowo Piskie, Wrocław, Kraków, Poznań, Dębno, Lębork, Sobótka, Dąbrowa Górnicza, Rzym, Londyn...

W ostatnich latach preferuję znacznie krótsze rozbiegi. Biegam wyłącznie dla zdrowia i raczej się nie żyłuje. Czasami jednak trochę mnie kusi. Wtedy zadaję sobie pytanie: a może kiedyś jeszcze pyknę jakiś maraton? 😃

Hobby może być bardzo pozytywne i zdrowe, takie właśnie jak umiarkowane bieganie. Może też być mega niezdrowe i paskudne - np. palenie papierosów. I może być całkiem neutralne - dla przykładu przychodzi mi do głowy - wędkowanie.

Fajnie jeśli Twoje hobby jest pożyteczne, daje radość, lepsze zdrowie, lepszą sylwetkę, przedłuża młodość i daje wiele innych pozytywów (link). To wszystko znajdziesz w bieganiu.


Przy okazji tematu, dla tych, którzy chcą biegać szybciej mam kilka porad:
. potrzebujesz wydłużyć krok oraz zwiększyć liczbę kroków wykonywanych w jednostce czasu - tzw. kadencja. Najbardziej pożądana to 180 kroków / minutę.
. aby zwiększyć kadencję (liczbę wykonywanych kroków w jednostce czasu), potrzebujesz nauczyć swój system nerwowy wykonywać więcej kontrakcji (w ciągu minuty), co zaowocuje krótszym czasem kontaktu z podłożem.
. możesz wydłużyć krok zmniejszając masę ciała i/lub zwiększając siłę mięśni.
. najlepszymi sposobami na budowanie siły biegowej są treningi na podbiegach, interwały, dynamiczne ćwiczenia siłowe, plyometria z treningiem na bieżni (dla zaawansowanych).
Jeśli chcemy osiągnąć lepsze rezultaty, treningi powinny być urozmaicone.


Powiązane posty:
Bieganie - tysiące powodów

Chciałbyś zadać pytanie, pisz śmiało. Postaram się pomóc.
Jeżeli ten materiał jest dla Ciebie wartościowy, polub go proszę, zostaw komentarz i udostępnij swoim znajomym.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza