wtorek, 8 maja 2018

Zdrowy SEN = oczyszczanie i regeneracja

Zdrowy sen, to sen w odpowiednich godzinach. Dlaczego sen we właściwych porach jest tak ważny?


Sen można podzielić na dwie fazy - przed północą i po północy. Najważniejsze procesy oczyszczania i odnawiania następują dwie godziny przed północą. Okres ten obejmuje sen głęboki, upiększający. Głęboki sen nigdy nie występuje po północy i jest możliwy tylko wtedy, gdy idziesz spać co najmniej dwie godziny przed północą. Jeżeli regularnie będziesz pomijał fazę snu głębokiego, Twoje ciało i umysł staną się przemęczone. Łatwiej będziesz wtedy sięgać po wyniszczające "wspomagacze", stymulanty i używki jak papierosy, kawa, czarna herbata, słodycze, napoje energetyczne i izotoniczne, alkohol oraz medykamenty wszelkiego rodzaju. A kiedy rezerwy energetyczne organizmu wyczerpią się, wówczas rozwinie się przewlekłe zmęczenie, a używki nie będą już działać.

Pomiędzy 2. a 6. rano całe ciało jest przygotowane do wydalania niepotrzebnych odpadów. Około 70% odpadów usuwane jest przez płuca, 20% poprzez skórę, 7% z moczem, a 3% z kałem. Regularne i całkowite wydalanie z tych organów jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie. Dlatego ważne jest żeby nie zalegać zbyt długo w łóżku, bo wszelkie długotrwałe blokady jelita grubego, wątroby i nerek zmieniają ciało w zbiornik ściekowy.

Braki snu nocą oraz spanie w innych godzinach niż między 22:00 a 6:00, powoduje:
• więcej wypadków drogowych i podczas nocnej zmiany w fabrykach, ponieważ po północy zdolność koncentracji znacznie spada.
• większy stres, zdenerwowanie i rozdrażnienie.
• słabą wydajność pracy.
• uzależnienia, nałogi i zwiększoną podatność na używki.
• depresję, lęki, agresję i nieumiejętność oceny sytuacji.

Dlatego tak ważny jest odpowiedni poziom melatoniny, hormonu regulującego rytmy dobowe. Im mniej tego hormonu zostanie wydzielone w ciągu nocy, tym bardziej prawdopodobne jest wydłużenie cyklu życia komórek.

Jeśli zazwyczaj potrzebujesz 8 godzin snu do tego, aby czuć się wypoczętym, najkorzystniej będzie położyć się spać o 22. W celu wsparcia organizmu w oczyszczaniu się, potrzebujemy wstawać dość wcześnie. Wczesne chodzenie spać i wstawanie wczesnym rankiem jest jednym z najlepszych zaleceń zdrowotnych.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza