wtorek, 1 maja 2018

Jedzenie to rozkosz smaku

Smak, obok wzroku, słuchu, węchu i dotyku, jest jednym z pięciu powszechnie znanych zmysłów człowieka.
Receptory smaku ssaków znajdują się w kubkach smakowych. U ludzi można wyróżnić 6 smaków: słodki, słony, kwaśny, ostry, gorzki, cierpki.

Smak spożywanego pokarmu wywołuje wyraźny efekt w naszym ciele i umyśle:
Smak słodki (nie oznacza jedzenia cukru rafinowanego ani słodyczy) - działa łagodząco na umysł i nerwy oraz bierze udział w budowaniu tkanek ciała.
Smak słony - nawilża tkanki, podkreśla smak danej potrawy oraz wzmaga trawienie.
Smak kwaśny - pobudza apetyt i rozgrzewa organizm.
Smak ostry - wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej oraz pobudza trawienie.
Smak gorzki - jest przydatny, gdy chcemy oczyścić organizm z toksyn.

Smak cierpki - oczyszcza krew oraz ma właściwości lecznicze.

Przyprawy dodają smaku do potraw, a jednocześnie mają właściwości wspomagające zdrowie i optymalne funkcjonowanie organizmu. Przyprawy pozwalają zróżnicować pożywienie, bazujące na niewielkiej liczbie produktów podstawowych.

Przyprawy w większości są produktami pochodzenia roślinnego i dzielą się na:
• Ziołowe - koper, pietruszka, oregano, rozmaryn.
• Warzywne - czosnek, cebula, szczypiorek, papryka ostra, papryka słodka, pieprz cayenne, pomidory suszone.
• Korzenne - cynamon, kurkuma, goździki, imbir, wanilia, szafran, gałka muszkatołowa, anyż, kardamon, gorczyca, kmin rzymski, kminek, kolendra, ziele angielskie.
• Inne przyprawy nie wymienione powyżej: pieprz czarny, bazylia, czarnuszka (czarny kumin), chili, cząber, czosnek niedźwiedzi, estragon, fenkuł włoski, galangal, kozieradka, liść laurowy, lubczyk, majeranek, tymianek.
• Najpopularniejsze mieszanki przypraw: curry, pieprz ziołowy, garam masala, przyprawa pięciu smaków (mieszanka chińska), zioła prowansalskie.



Do produktów nadających smak należą także:
• Sól nierafinowana - sól himalajska (krystaliczna, różowa) lub inna sól nieprzetworzona, czyli niewyczyszczona z wartości. Sól różowa zawiera 84 minerały, natomiast sól wyczyszczona z minerałów ma ich zaledwie 2, Na i Cl, czyli jest zwykłym chlorkiem sodu.

• Bakalie, czyli suszone owoce i orzechy.

• Cukier. Nie polecam, oczywiście, cukru tradycyjnego, rafinowanego. Jeżeli nie zwykły cukier, to co?
Melasa - pozyskiwana jako produkt uboczny z buraka, trzciny lub karobu;
Miód - nie tylko dla właściwości smakowych, ale doskonały także na rany;
Owoce świeże i suszone.
Ksylitol (i inne alkohole cukrowe)
Stewia.
Zdecydowanie odradzam wszelkie słodziki (aspartam, acesulfam K, cyklamat, sukraloza). Zawierają wysoce przetworzone, obce naszemu organizmowi, substancje chemiczne. Dodatkowo, zwiększają apetyt na węglowodany, co w ostatecznym rozrachunku prowadzi do nadmiernego ich spożywania i tycia.

• Sos: keczup, majonez, musztarda, chrzanowy. Jeśli nie chcemy niepożądanych przez nas składników w sosach gotowych, można zrobić sosy samemu.
Sos sojowy - odradzam produktów z soi; wyjątkiem może być produkt sfermentowany, typu tofu.

• Ocet - nie polecam używanie octu spirytusowego, chyba, że do czyszczenia powierzchni płaskich. Świetnym zamiennikiem będzie ocet jabłkowy, ale może być również ewentualnie ocet balsamiczny, czy ocet winny.


Można powiedzieć, że smak, to przyprawy. Jest takie powiedzenie: wszystko jest do zjedzenia, kwestia ilości użytej musztardy. A przecież podstawowym składnikiem musztardy, nadającej jej specyficzny smak, jest gorczyca.

To często smak decyduje o tym, czy potrawa zostanie przez nas zjedzona.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza