czwartek, 23 sierpnia 2018

Co nas motywuje?

Co daje najwięcej inspiracji i motywacji?

Odpowiedni czas. Określ, kiedy dokładnie będziesz realizował swoje cele. Zalecany przeze mnie czas treningu i najważniejszego zadania, to wczesny ranek. Cel osiągnięty już na początku dnia. Możesz powiedzieć, z radością i z uśmiechem na twarzy, całemu światu: dzień dobry 😊!

Publiczna deklaracja. Zadeklaruj publicznie, jaki cel chcesz osiągnąć, do kiedy i co zamierzasz zrobić, aby go zrealizować. Najpierw jednak zweryfikuj dokładnie swoje marzenie, chociażby po to, żeby sprawdzić, czy w ogóle tego chcesz. Niekiedy ktoś pragnie mieć wielki dom z pięknym ogrodem, ale po przeanalizowaniu wszystkich kosztów i ciągłych prac wkładanych w taki dom, może okazać się, że marzenie szybko zostanie zmienione, np. na średniej wielkości mieszkanie w bloku.
Z deklaracją pozbycia się kałduna jest łatwiej. Tutaj nie ma innej opcji. Każdy chce się go pozbyć.

Lista kontrolna i plan działania. Będziesz widział jakie kroki zostały już poczynione i co jeszcze jest do zrobienia.

Zdrowa rywalizacja. Jeśli jesteś typem, który lubi rywalizację, to znajdź osobę, która jest na Twoim poziomie i z którą będziesz mógł trochę rywalizować. Może to być rywalizacja wirtualna poprzez aplikację mobilną lub spotkanie w ramach wspólnego treningu.

Partner treningowy. Możesz znaleźć kogoś, kto ma podobne cele do Twoich i z którym mógłbyś razem trenować. Będziecie się razem nakręcać i mobilizować do działania.

Praca w grupach. Można z łatwością znaleźć podobne osoby i potrenować razem.

Rozłóż cel na kilka mniejszych. Nie skupiaj się za bardzo na celu końcowym. Zajmij się tylko tym jednym, małym celem, który wymaga znacznie krótszego czasu (np. tygodnia) i mniejszego wysiłku. Chociaż nie polecam jeść mięsa, ale czy Twoim zdaniem można zjeść słonia? Tak, jest taka możliwość. Kawałek po kawałku i nie od razu całego naraz.

Nie odpuszczaj ćwiczeń. Jeżeli masz zaplanowany trening na rano, a wiesz, że nie będziesz tego dnia mógł go wykonać, to przenieś to na inną porę dnia. A jeśli zdarzy Ci się z naprawdę ważnej przyczyny opuścić trening, to staraj się go nie pominąć dwa razy z rzędu. Kolejną planowaną aktywność wykonaj już koniecznie.

Znajdź inspirację. Szukaj osób, które robią świetnie to, do czego Ty dążysz. Czytaj artykuły i oglądaj nagrania z tymi osobami. Czytaj także inspirujące biografie. Nic bardziej nie motywuje jak prawdziwe historie i wielkie wyczyny.

Prowadź pamiętnik. Choć może Ci się to wydać trochę staroświeckie, w pamiętniku możesz zapisywać nie tylko ważne wydarzenia z Twojego życia, ale również robić notatki z ćwiczeń. Opisz swoje wrażenia po wykonanych zadaniach. Napisz jak się czułeś, o czym myślałeś. Spisane notatki pokazują Twoje osiągnięcia i postępy. Moim zdaniem serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, nie nadają się do tego. Zdecydowanie lepszy jest prywatny pamiętnik lub zeszyt postępów.

Znajdź prawdziwe powody. Znajdź swoje "po co?" i "dlaczego?". Sam cel nie wystarczy. Musisz wiedzieć, dlaczego jego osiągnięcie jest takie ważne. Przypomnij sobie swoje powody za każdym razem, kiedy będziesz miał chwile słabości.

Odświeżaj swoje "po co?". Myśl nie tylko o tym, co chcesz zrealizować, ale także dlaczego w ogóle tego chcesz.

Daj sobie szansę i cierpliwie wyczekuj efektów. Myśl o swoich celach długoterminowo. W perspektywie miesięcy, a nawet lat.

Nagradzaj się. Także za małe sukcesy. Nagrody powinny być stosowne do osiągnięcia. Nagrodą może być wszystko. Wyjście do kina, gadżet, dobre, zdrowe jedzenie.

Zacznij od czegoś małego. Zacznij od najmniejszego elementu, jaki jest możliwy. Np. jeśli chcesz zacząć wcześniej wstawać, to nie przestawiaj się od razu z 8-ej na 5-tą. Przesuwaj budzik codziennie o 5-10 minut i już za około 3 tygodni, bezboleśnie osiągniesz swój cel.

Maksymalna koncentracja. Koncentracja na wielu celach jednocześnie powoduje rozproszenie energii. Skoncentruj się maksymalnie na tym, co jest ważne dla Ciebie długoterminowo.

Rozproszona uwaga. Wycisz dźwięki w telefonie i skoncentruj się na zadaniu przez krótki czas - 15 czy 20 minut. Zajmij się tylko jednym zadaniem naraz i nie pozwól, by cokolwiek Ci przeszkodziło.

Jedno zadanie naraz. Robiąc wiele rzeczy jednocześnie, trwonisz energię i działasz mniej efektywnie. Koncentrując się tylko na jednym zadaniu, Twoja wydajność będzie zdecydowanie lepsza. Wykonując zadania jedno po drugim, zrobisz więcej!

Osiągnij stan "flow". Kiedy skoncentrujesz się na jednym, konkretnym zadaniu, które dodatkowo będzie Twoją pasją - wejdziesz w stan "flow". Dobrze jest też wyczyścić swoje otoczenie ze wszelkich ewentualnych zakłócaczy.

We wszystkim dostrzegaj pozytywy. Szukaj rozwiązań i pozytywnej strony, nawet w niepowodzeniach, ponieważ to daje motywację do działania, mimo pewnych przeszkód, czy porażek.

Odbieranie negatywnych opinii. Bardzo często zdarza się, że najbardziej demotywujące słowa usłyszysz od tych, którzy powinni Cię najbardziej wspierać. Opinia innych jest opinią innych. Mają do niej prawo, tak jak Ty masz prawo do kierowania swoim życiem tak jak chcesz.

Popełnianie błędów. To nic złego. Gdyby nie błędy, świat nie ruszyłby do przodu. I Ty też nie ruszyłbyś z miejsca. Działaj, wyciągaj wnioski, ucz się na błędach swoich i innych ludzi, nanoś poprawki i podejmuj kolejne próby.
Błędów nie robi ten, kto nic nie robi, ale największym błędem jaki można zrobić, to nic nie robić 😀.

Zrelaksuj się. Znajdź czas na odpoczynek. Naucz się tego, bo prawdziwy relaks ładuje akumulatory i pozwala z jeszcze mocniejszym impetem ruszyć do przodu.

Wiesz co robić, ale tego nie robisz. Zazwyczaj wynika to ze zbyt ogólnego planu. Zdefiniuj cel, wejdź w szczegóły, poukładaj wszystko, zaplanuj i zrób pierwszy mały krok, a potem następne.

Grywalizacja. Jest to nadawanie czemuś cech gry, by wpływać na Twoje zachowanie i zaangażowanie. Życie to też gra. Dlatego zrób plakat obrazujący to, co chcesz osiągnąć. Następnie podziel go na określoną liczbę kawałków. Każdy kawałek będzie symbolizował konkretny etap projektu.

Zorganizuj ekosystem. Stwórz takie środowisko żeby niemożliwe było niezrobienie tego, na czym Ci najbardziej zależy. Wtedy znacznie szybciej osiągniesz swoje cele zawodowe i osobiste.

Pomoc trenera. Jeśli działasz skuteczniej wtedy, gdy ktoś nad Tobą stoi, to zainwestuj w pracę z profesjonalnym trenerem.

I najwazniejsze - zacznij działać! Początek jest zawsze gorszy niż kontynuacja działania.

Wymienione powyżej czynniki motywacyjne zostały sporządzone na podstawie koncepcji Bartka Popiela.


Rezultaty w życiu są ostatecznie tylko w małym stopniu efektem wiedzy, czytania książek i szczęścia.
Wszystkie problemy nie są tak naprawdę problemami. To są rezultaty Twoich decyzji i nieodpowiedniego działania lub braku działań. Bez działania nic się nie zmieni. A kiedy rezultaty Twojego działania przynoszą owoce, to motywują Cię jeszcze bardziej. Idziesz wtedy z coraz pewniejszym krokiem, cały czas do przodu, bo wiesz, że czekają na Ciebie kolejne sukcesy. Właśnie stałeś się nałogowym zwycięzcą.


Głównym czynnikiem rozwoju człowieka, jak również osiągania przez niego sukcesów, jest motywacja. Bez niej człowiek zatraca sens życia.

"Z motywacją jest jak z kąpielą; zaleca się ją codziennie” - Zig Ziglar

Moc motywacji powoduje, że natychmiast możesz wykonać pierwszy krok. Wykorzystaj ten moment, bo właśnie teraz w Twojej głowie pojawiły się wspaniałe emocje. Jeśli odłożysz to na później, prawdopodobnie nigdy nie poznasz w rzeczywistości swoich marzeń. Wykorzystuj momenty weny do maksimum.
A gdy już będziesz biegł pomyśl, że marzenia o biegającym mnie właśnie się urzeczywistniają. To co jeszcze niedawno było Twoim zdaniem za trudne, teraz staje się faktem.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza